Odkrywaj tajniki Customer Success razem z nami
Kontakt z klientem
Spokój to nasza super moc! Czyli jak rozmawiać z trudnym klientem?
Maria Krukar - Head of Customer Success w Livekid
15.05.2023
Cieszę się, że mogłam podczas webinaru przybliżyć Wam temat stawiania granic w rozmowach z klientami i prowadzenia trudnych rozmów. W tym artykule rozszerzę ten temat.
Jako Customer Success manager pracuje już ponad 4 lata, od 2 lat zajmuję się zespołem Customer Success, więc trudnych sytuacji, o których dziś będę mówić już trochę się pojawiło przez ten czas.
W artykule dowiesz się:
- Trudny klient, czy trudna sytuacja?
- Poznasz case’y, z którymi sobie poradziłam oraz takie, z których nie byłam zadowolona.
- Otrzymasz 5 kroków postępowania, które warto zastosować w ciężkich rozmowach lub wiadomościach.
Trudny klient, czy trudna sytuacja?
Po pierwsze potrzebujemy sobie uświadomić, że trudny klient nie dla każdego będzie trudnym klientem. To osoba, która znalazła się w trudnej sytuacji. Jeśli spojrzymy na to w ten sposób, to na pewno nasze emocje łatwiej nam będzie utrzymać w ryzach i zachować zimną krew, podejdźmy więc do klienta ze zrozumieniem.
Przez ponad 4 lata pracy jako CSM miałam wiele przyjemnych i nieprzyjemnych sytuacji. O ile w tych przyjemnych nie ma być z czego niezadowolonym, bo jeśli klient czuję się przy tobie komfortowo, a Wasza rozmowa onbordingowa idzie już w kierunku opowieści o wykończeniu mieszkania, które klient niedawno kupił i historii remontowych, o tyle zacząć od tej nieprzyjemnej i przejść do historii remontowych to już jest wyzwanie.
Przygotowałam dla Ciebie 5 kroków, które warto zastosować w rozmowach i mailach z osobą która znalazła się w trudnej sytuacji – jak już to ustaliliśmy. 🙂
- Dystans, bądź profesjonalny, to my – CS reprezentujemy firmę, więc klient na nią będzie patrzył przez pryzmat kontaktu z Tobą. Weź wdech i przeprowadź rozmowę profesjonalnie. Spokój to nasza super moc!
- Wysłuchajmy – to ogromnie pomaga. Ludzie potrzebują wyrzucić z siebie wszystko to, co ich trapi. Jako CSM-owie potrafimy słuchać, dlatego nie przerywaj, rozrzeb temat i dokop się do źródła problemu. Dopytaj, i spróbuj zrozumieć. Na koniec warto się upewnić, czy dobrze wszystko zrozumiałeś. Zastosuj parafrazę, żeby mieć pewność i poproś klienta o potwierdzenie Twoich słów.
- Znajdźmy wspólnie rozwiązanie. Wyjaśnij tej osobie, że jesteśmy tu po to żeby pomóc, nie chcemy mu zaszkodzić, zależy nam na rozwiązaniu jego problemu i poproś, żeby on dał Ci teraz do tego przestrzeń.
- Określ granice, czasami wysłuchanie nie pomaga i klient nie daje nam znaleźć rozwiązanie, zaczyna przekraczać nasze granice, unosić się. W takiej sytuacji potrzebujemy jasno powiedzieć, że widzimy że ta rozmowa nie idzie w dobrym kierunku. Daj klientowi znać, że potrzebujecie wziąć kilka oddechów i zdzwonicie się za x czasu. Może 30 min, może godzina. Określ dokładnie czas, tak żeby klient wiedział czego się dalej spodziewać i jakie kolejne kroki wykonasz w kierunku pomocy mu.
- Jeśli klient nadal przekracza nasze granice, bądź stanowczy, ale cały czas uprzejmy. Trzymajmy się swojego stanowiska – to krok piąty. 😉
Czasami zdarza się, że nie uda Ci się trzymać tych 5 kroków i ja również byłam w takich sytuacjach, a po rozmowie emocje wzięły górę.
Prowadziłam kiedyś rozmowę z osobą, która była bardzo niezadowolona z sytuacji, w której się znalazła. Mimo szczerych chęci nie udało mi się wyjaśnić, jak możemy dalej postępować i zaproponować rozwiązania. Klient nie chciał słuchać, a ja po rozmowie czułam, że zawiodłam, bo nie pomogłam.
Jednak w tamtej sytuacji uświadomiłam sobie, że nie mogłam pomóc, bo klient tego nie chciał i nie dał mi na to przestrzeni. Po rozmowie napisałam do klienta maila z podsumowaniem jej oraz zaproponowaniem rozwiązania, które okazało się trafne i pomocne.
Ta nieprzyjemna sytuacja pokazała mi, że będą w naszej karierze takie rozmowy, w których ktoś nie będzie chciał od nas pomocy, a nasze wyjaśnienia nic nie dadzą w momencie, gdy osoba po drugiej stronie nie da nam przestrzeni na to.
Zdarzały się również sytuacje, w których z trudnego początku, zbudowałam z klientem bardzo przyjacielską relację. Udało się to tylko dlatego, że dałam klientowi tyle przestrzeni, ile potrzebował na powiedzenie mi o tym co go trapiło, a następnie wyjaśniłam swoją rolę i opisałam, jak mogę w tej sytuacji pomóc. Klient docenił przestrzeń jaką mu dałam i tym samym się odwdzięczył, dzięki czemu ja mogłam działać, a on czuł się zadowolony z rozwiązań, jakie dla niego przygotowywałam i które wspólnie wdrażaliśmy.
Pamiętaj, że w trudnych sytuacjach uratuje Cię spokój i naturalność, które zostaną docenione, a osoba po drugiej stronie poczuje się przy Tobie komfortowo. 😉
W razie pytań zapraszam do kontaktu ze mną na LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/maria-krukar/
Praktyczna wiedza o Customer Success
Dołącz do 278+ czytelników newslettera CS w Pigułce i odbierz darmowego ebooka, który pomoże Ci wybrać najlepsze CS-owe narzędzia.
Dzięki!
Do zobaczenia w Twojej skrzynce mailowej.
Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie newslettera zawierającego treści informacyjne i marketingowe. Zgodę można wycofać w każdej chwili. Administratorem Twoich danych osobowych będzie Paweł Młodzianowski CS Po Polsku. Twoje dane będą przetwarzane do celów związanych z wysyłką newslettera.
Przeczytaj również
Cześć!
Z tej strony Paweł i Maciek z CS Po Polsku.
Dobrze Cię tu widzieć.
Na tym blogu znajdziesz praktyczną wiedzę, która przełoży się na sukces i satysfakcję Twoich klientów.
Jeżeli możemy Ci jakoś pomóc, to napisz do nas na kontakt@cspopolsku.pl.